lördag 7 november 2015

Att arbeta med naturen



Det är i kontakt med marken det händer. 

På 70-talet anlade min pappa en kompost i ‪skogsträdgården. Han klädde insidan och botten med kycklingnät och öste i massor av löv. 

Åren gick men det hände just ingenting med löven. Volymen minskade lite efterhand, men löven bröts liksom inte ner. Efter 20 år tog jag bort komposten och vräkte ner de gamla torra löven i min pallkragekompost och efter ett par månader var de förvandlade till jord. 

Min pappa visste inte då, när han byggde sin kompost att materialet som ska bli till jord, blir till jord snabbast och enklast om det har kontakt med jorden dvs marken. Det är ju där alla mikroorganismer och maskar finns.

I min pappas kompost hade nätet i botten ett avstånd på mellan 5-10 cm till marken. Det lilla avståndet var den avgörande faktorn till varför inte löven blev till jord under dessa 20 år. Det fanns ingen kontakt med vännerna som skulle göra jobbet. 

På den här bilden har jag idag fyllt en skottkärra med löv som vi använder till att täckodla med. Löven har krattats ihop under hösten och lagts i högar bredvid våra pallkagar i #skogsträdgården . Vi samlar både löv på säck och i högar på marken och det beror lite på vilken plats vi odlar på hur vi går till väga.

I stan passar det bäst med säckar och i skogsträdgården passar det bäst i högar. Högarna är överlägset bäst eftersom högarna på marken är fuktigare och är fullsmockade med mikroorganismer och maskar lagom tills vi ska gräva ner dem eller använda löven till täckodling. 

Det jag vill säga är. Jobba med naturen så går det så mycket enklare. Se er omkring hur det hänger ihop och lek på samma sätt.

Här kan ni titta på vår film om hur vi arbetar med löven i skogsträdgården:  https://www.youtube.com/watch?v=JeK1t5hEbbQ

2 kommentarer :

  1. Har hittat den här bloggen via Annika Christensen som rekommenderade den. Ville bara säga tack för en underbar blogg med så mycket matnyttigheter att lära sig från.
    Hälsningar Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Å vad roligt att höra. Tack ☺☺☺☺

    SvaraRadera