söndag 21 maj 2017

Vattna vid utplantering

Bild Johannes Wätterbäck
Att vattna vid utplantering betyder allt. Så här gör jag för att mina plantor ska få en bra start.

Om det är en vattning man bör satsa extra mycket tid på och som verkligen ger lön för mödan är det vattningen när man planterar ut plantor på friland eller i pallkrage. Här gäller det att vara smart och tänka långsiktigt. Det är lätt, om man är lite stressad och vill att det ska gå snabbt, att hoppa över det här steget och bara vattna jorden efter man planterat sina växter, vilket jag så klart gjort några gånger under mitt odlande. Men det tillhör historien för jag vet vad det betyder att vara noga med det man bör vara noga med. Det är verkligen det här du bör lägga mer tid på om du kan unna dig mer tid på något moment. Det ger dina plantor den bästa grunden de kan få. Tänk på at det inte spelar någon roll hur mycket du gödslar om det inte finns vatten i jorden, det är ju genom vattnet som växterna tar upp näringen. Rödkålsplantan på bilden är vintersådd ( feb, mars i kallväxthus) och omplanterad en gång innan utplanteringen på friland.



Färdigköpta rabarberplantor av sorten Victoria planteras i tillsammansodlingen.
När jag grävt ett planteringshål ställer jag plantan med dess jordklump i hålet och vattnar direkt i hålet, jag planterar alltid plantan lite djupare än vad plantan stod i sin kruka. Vid plantering av kål, majs, sallats, rödbetsplantor planterar jag plantorna alltid extra djupt så att de står så stabilt som möjligt på sin plants. Sedan när vattningen i hålet är klar skjuter jag upp jord mot plantorna men trycker aldrig till jorden, det sköter vattnet så bra. Det är bara när du planterar buskar och träd du ska trycka till jorden.

Obs: Har man inte grundgödslat odlingsplatsen kan man passa på att gödsla vid plantan vid utplanteringen. Kasta i så fall ner en halv eller nästan hel näve med ekologiskt långtidsverkande trädgårdsgödsel i hålet, gärna tillsammans med en halv näve pelleterat hönsgödsel och blanda runt med handen i planteringsgropen innan vattningen.

Sallatsplantor av sorten Bronze Arrowhead utplanterade i september i tillsammansodlingen / Serieodling.
När planteringen är klar och jag vattnat ca 3-5 liter i varje hål  är det dags för slutvattningen. Då vattnar jag plantorna ovanifrån med strilmunstycke så att det kommer ca 20-30 liter per kvadratmeter. Efteråt brukar jag, beroende på vilken växt det är och om jag har mördarsniglar eller inte, täcka jorden med det jag har: löv, gräsklipp, ensilage, hö, biokol eller halm. 

Tips: Sallatsplantor brukar gilla att bli utplanterade under mulna dagar. Kan man tajma in en sådan dag för sallaten lyckas oftast flest sallatsplantor överleva. Saknar du mulna dagar kan du välja att plantera dem sent på kvällen när solen inte ligger på och skugga dem med fiberduk de första dagarna. / Johannes

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar