lördag 27 maj 2017

Halshugga tomat - Så här går det till


Tomater har jag odlat varje år under mina 25 odlingsår. Jag har lärt känna växten ganska bra.

Vi har flyttat alla våra inlägg till ny bloggplattform och det är där vi 
publicerar alla nya. Vi ses på nya farbrorgron.se

Johannes & Theres

Äntligen ska jag ta mig i kragen och berätta lite mer ingående hur och varför jag klipper i mina tomatplantor. Jag kallar det för halshuggning men efter att ha sett ett par inlägg på facebook , där jag tror att några odlare missförstått mig känner jag att jag behöver förtydliga mig. I det här inlägget lär du dig förutom hur du halshugger dina tomatplantor också om hur du tar hand om de plantor du just klippt av. Jag kallar topparna jag klipper av för toppskott och plantorna som jag klipper av topparna från för moderplantor.


Jag klipper inte högt upp på mina moderplantor, för jag vill inte ha långa moderplantor. Jag klipper nästan av hela växten, så långt ner jag bara vågar, oftast vid första eller andra bladparet och jag gör det av fler olika anledningar. Dels för att få ner höjden på moderplantorna, för att få flera toppar på dem och för att få nya toppskott genom topparna jag klipper av. 

När jag för många år sedan började klippa i mina tomatplantor gjorde jag det först och främst för att börja om på ny kula med den nya toppen. Moderplantan hade blivit för hög och gänglig och med ett växthus som bara var 2, 30 m högt blev det en alldeles för stor skördeförlust om första klasen skulle bildas ca 60 cm upp på en planta. Det var min nyfikenhet i kombination med min odlarvän Karins experiment som gjorde att jag vågade mig på att börja klippa i dem. Hon hade nämligen berättat för mig att tomater är extremt benägna att bilda nya rötter längs hela dess stam.

Då, när jag började ta sticklingar/ toppskott slängde jag moderplantan och satsade på den nya toppen.  Idag slänger jag inga moderplantor, för dessa har kommit att bli de mest värdefulla tomatplantorna för mig. De är låga, har redan ett välutvecklat rotsystem och ger oftast två nya toppar och om man gödsar plantan rätt, kan den ge dubbelt så stor skörd. 



På den här bilden gör jag en vågad klippning, vid första bladparet. Känner du dig det minsta rädd för att klippa så här långt ner bör du klippa vid det andra eller tredje bladparet istället, mest för att slippa leva med oron. Jag har märkt att för mycket oro hos oss odlare nästan kan påverka resultatet på ett negativt sätt. Så för din hälsa och för ett gott slutresultat, klipp högre upp om du känner dig osäker.




När jag klippt av växten stoppar jag ner de avklippta topparna i ett högt glas med vatten eller i en kruka med såjord som jag fuktar. Om topparna är långa klipper jag av dem ytterligare, det kan du se i filmen längst ner i det här inlägget. På ca en vecka har toppskotten bildat rötter. Moderplantorna låter jag antingen stå kvar i odlingsbehållaren jag drivit upp dem i och i så fall gödselvattnar jag dem lite då och då eller så planterar jag om moderplantorna.



De förodlade tomaterna kan man väja att plantera om en och en eller som en grupp på grund av platsbrist. Jag brukar jag bryta isär själva jordklumpen i mindre delar så att de olika jordklumparna passar att stoppas ner i en kruka. 4 -5 plantor tycker jag är lagom många i en 10 cm kruka. Man behöver inte vara så försiktig med rötterna, tomaterna klarar ganska oöm behandling.



Här har fyra tomatplantor hamnat i en 10 cm kruka. Snart kommer det att växa upp nya toppar på dem och så småningom hamnar plantorna uppe på taken i centrala Västerås. Där uppe skördar vi mellan 200 - 300 kilo egna tomater, de flesta härstammar från halshuggna / avklippta tomatplantor. Vi brukar avhärda våra tomatplantor i maj bakom fiberduk i våra växthus och ett par veckor innan midsommar planterar vi dem i våra earthboxes, hinkar eller pallkragar. Sent säger en del, lagom menar vi. På taket odlar vi tomaterna ute på takterassen och aldrig i vårt växthus. Vi tycker att de blir kraftigare om de står direkt på taket.

Tveka inte. När du lider av gängliga tomatplantor, ta fram saxen och klipp i dem. Har du tur får du så mycket plantor att du kan ge bort några (men antagligen har du redan alldeles för många). 



"Men om plantorna börjat blomma, hur gör jag då?"
Det går bra att halshugga även fast plantan börjat blomma. Då får man tänka att man genom halshuggningen försenar tomatskörden något, men att man i förlängningen får en kompaktare planta som inte behöver bindas och stödjas i lika stor utsträckning. På moderplantan som brukar få två toppar, brukar man kunna räkna med dubbelt så mycket skörd om man gödslat ordentligt. Så jag tvekar aldrig. Bättre att vänta på skörd än att trilskas med en jobbigt gänglig planta.

Vill du läsa exakt hur jag gör när jag sticklingsförökar tomater finns det ett inlägg om detta sedan tidigare på vår blogg Sticklingsförökning av tomater. Instruktion I filmen nedanför kan ni se exakt hur jag halshugger tomatplantorna. Lycka till / Johannes

13 kommentarer :

  1. Vilken bra tajming! Jag funderar faktiskt att göra det här men vet inte exakt hur. Nu ska jag halshugga mina tomatplantor :-) Tack!

    SvaraRadera
  2. Är det för sent nu?

    SvaraRadera
  3. Tack för modet! Men, jag har några plantor som redan är ca. 1,7m höga inomhus, möjligt att halshugga även så stora?

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag tog sticklingar av mina tomater för en månad sedan, som jag senare satte under växtlampa. Jag såg nu att en av dem börjat utveckla blommor, ska jag låta dem vara så det kanske ger frukt eller ska jag nypa bort för att den inte ska tappa växtkraft?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar tänka så, att de stjäl växtkraft. Så jag nyper bort. Men ibland kan det vara kul att kunna skörda någon tomat under lysrören. / Johannes

      Radera
    2. Ah. Jagtestar nog med denna så ser jag ju om den inte växer sen i samma takt som de andra sticklingarna, eller ens ger frukt! För samma sak hände med mina chiliskott, men så blev det iaf en liten frukt av blomman. Så en vet aldrig :)

      Radera
  5. Hej,
    Mina fina tomatplantor hade precis blommat och var täta och fina. Men de hade växt upp och tryckte mot drivhusets tak och blev skållade när solen låg på.
    Nu är de översta två bladverken döda. Kan jag rädda plantorna?

    Mvh
    Joseph

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Visst kan du rädda dem. Kika in på vår nya blogg, allt gammalt finns där också. Här är vårt senaste halshuggatomatinlägg: http://farbrorgron.se/halshugg-dina-tomater-som-farbror-gron/

      Radera